Формування здоров’язбережувальної компетентності педагога (СЕМІНАР – ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ)

 

 


 

 

 

 



                         




          

 

 

 

 

 

 

                                                                   

Тема. Формування здоров’язбережувальної компетентності педагога.

 

Мета: ознайомити педагогів з основними компонентами тренінгу, поняттям «компетентність», вказати на групи компетентності, зокрема на здоров’язбережувальну; розвивати навички партнерських стосунків, рефлексивні навички, уміння короткої самопрезентації, працювати в команді, формувати навички ефективної взаємодії, сприяти самопізнанню особистісних рис й усвідомленню власної системи життєвих цінностей та їхнього взаємозв’язку зі станом здоров’я та іншими чинниками, формуванню позитивного самоставлення ; виховувати позитивне ставлення до здорового способу життя та свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей як найвищої цінності.

Обладнання і матеріали: презентація, роздавальний матеріал.

 

Орієнтовний план:

1. Привітання, знайомство учасників.

2. Інформаційне повідомлення «Що таке тренінг».

3. Оголошення теми та мети тренінгу.

4. Стартове завдання.

5. Повідомлення тренера (презентація) «Компетентність педагога XXI століття».

6. Розповідь для активізації уваги «Що потрібно для щастя?».

7. Вправа «Для мене бути здоровим означає…»

8. Вправа «Якою я хочу бачити сучасну людину».

9. Лекційний матеріал «Основні принципи збереження, зміцнення здоров’я».

10. Тест «Чи оптиміст Ви?»

11. Вправа «Вибір цінностей».

12.Зворотній зв’язок.

13.Прощання.

 

 

Хід роботи

   Доброго всім здоров’я! Саме такими словами я сьогодні хочу звернутися до всіх присутніх. Зміни, які відбуваються в суспільстві впливають на дітей, на вчителів. Мати гарне здоров’я – це мати почуття найвищого блаженства, що дозволяє людині говорити із задоволенням:  ,,Я почуваю себе чудово!»   В одній із притч розповідається, що коли Бог ліпив людину з глини, то у нього залишився невеличкий шматочок. «Що б, іще зліпити?»  - запитав  Бог. «Зліпи мені щастя» - попросила людина. Нічого не відповів Бог і лише поклав людині у долоню шматочок глини. Із тих часів щастя крокує поряд з людиною. Але щоб бути щасливим, потрібне  міцне здоров’я.

  Професія педагога - вимагає щоденного, повсякчасного витрачання душевних сил та енергії. Уміння володіти собою, тримати себе в руках - один з головних показників діяльності педагога, від чого залежать і його професійні успіхи, і психологічне здоров'я. Нездоровий педагог не може забезпечити учневі необхідний рівень уваги, індивідуальний підхід, ситуацію успіху. Він не зможе займатися і вихованням культури здоров’я школярів, оскільки у цій роботі необхідний особистий приклад.

 

Слайд 1.


1. Привітання учасників.

v  Вправа «Знайомство»

             Кожен із учасників по черзі називає своє імя і повторює: «В людях я найбільше ціную…»

v  Вправа «Правила»

Тренер звертається до групи з питанням: «Для чого в нашому житті існують різні правила?». Правила потрібні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:

• міг відкрито висловлюватися і виражати свої почуття і погляди;

• не боявся стати об’єктом глузувань і критики;

• був упевнений у тім, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи;

• одержував інформацію сам і не заважав одержувати її іншим.

Правила:

• бути позитивними;

• говорити по черзі;

• бути активними;

• слухати і чути кожного;

• толерантно ставитись одне до одного;

• забезпечувати конфіденційність;

• діяти за принципом «тут і зараз»;

• користуватися «правилом руки».

 

2. Інформаційне повідомлення «Що таке тренінг».

Слово «тренінг» походить від англійського to train — «учити», «тренувати».

Тренінг — це запланований процес, призначений для надання знань, удосконалювання наявних навичок і одержання нових на основі власного досвіду з метою зміни поведінки.

Простіше кажучи, тренінг — це:

• ефективна форма роботи для засвоєння знань;

• інструмент для формування умінь і навичок;

спілкування в довірливій атмосфері і неформальній обстановці; пізнання себе і навколишнього світу.

Специфічні риси тренінгу:

• дотримання визначених принципів групової роботи;

• певна просторова організація (найчастіше — робота в зручному ізольованому приміщенні, де учасники більшу частину часу сидять у колі);

• використання активних та інтерактивних методів роботи;

• використання особистого досвіду і знань учасників.

 

Слайд 2, 3, 4.





3. Оголошення теми та мети тренінгу.

v  Вправа «Очікувані результати»

Т р е н е р. Перш ніж ми розпочнемо  роботу, потрібно визначити мету нашого заняття, тобто очікуваний результат, якого ми сподіваємося досягти наприкінці проведення тренінгу. Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили відмітку і поставили нове завдання: її попросили дістатися полички, що знаходилася вище місця, до якого людина дотяглася раніше.

Через деякий час, докладаючи великих зусиль, вона змогла це зробити. Потім ціль змінилася: цього разу потрібно було повісити капелюх на гачок, що був розташований вище полички,

але й з цим завданням людина впоралася. Ця проста фізична метафора наочно демонструє ефект постановки мети. Отже, мета нашого заняття: формувати в учасників тренінгу навички ефективної взаємодії.

  Учасникам пропонується записати (на сніжинках), чого саме вони очікують від

тренінгу. Свої записи розміщують на ялинці.

 

4. Стартове завдання.

Вправа «Мозковий штурм».

v  Вправа «Підбери синонім».

Ø  Підібрати синоніми до слова «компетентність».

А тепер давайте звіримо свої відповіді із відповідями на екрані.

 

Слайд 5, 6.




5. Повідомлення тренера (презентація) «Компетентність педагога XXI століття».

 


6. Розповідь для активізації уваги «Що потрібно для щастя?».

Одного чоловіка якось запитали:

- Що тобі потрібно, щоб бути повністю щасливим?

-Може, мішок золота?

- Ні, без цього я можу обійтися.

-Може, багатоповерховий палац?

- І це мені не потрібно.

-Може, дорогоцінне каміння та прикраси?

- У мене їх не було, і я чудово без них обходився.

- Смачна їжа?

- Після важкої праці і черствий окраєць здається смачним.

- То що ж тобі потрібно для щастя?

- Те, — відповідає, — що не можуть замінити ні гроші, ні палаци, ні коштовності.

Питання для обговорення:

Ø  Як ви думаєте, що відповів чоловік?

Люди кажуть, головне – це здоров’я, а інше все буде.

Слайд 7.

 


7. Вправа « Для мене бути здоровим означає…»

    (Тренер кидає м’ячик одному із учасників тренінгу, той проговорює: «Для мене бути здоровим означає…», відповідає і кидає до іншого учасника.)

Отже, ми з вами з’ясували, що для кожного з нас означає бути здоровим. Всі наші відповіді позитивні (посмішка, сонце, радість, успіх, спокій; спілкування; впевненість; стабільність; спілкування з природою; життєрадісність; гармонія; хороше самопочуття тощо).

Питання для обговорення:

Ø  Чи важко вам було виконувати вправу?

Ø  Чому?

Ø  Як ви гадаєте, чи є названі вами ознаки важливими для сучасної молоді?

 

Руханка.

 

8. Вправа «Якою я хочу бачити сучасну людину?».

(На дошці є плакат з малюнком сучасної людини. Вчителі називають риси, записують на стрілках і розміщують кругом малюнка.)

 

Т р е н е р. Для того, аби пропагувати молоді здоровий спосіб життя, ми, вчителі, повинні піклуватись про своє здоров’я.

9. Лекційний матеріал «Основні принципи збереження, зміцнення здоров’я».



Слайд 8.


Ø  У більшості хвороб винні не природа і не суспільство, а тільки сама людина. Найчастіше вона хворіє від лінощів і жадібності, іноді й від нерозумності.

Слайд 9.


Ø  Не розраховуйте на медицину. Вона непогано лікує багато хвороб, але не може зробити людину здоровою. Більше того, бійтеся потрапити в полон до лікарів! Часом вони схильні перебільшувати слабкості людини й могутність своєї науки, створюють у людей уявні хвороби і видають векселі, які не можуть оплатити.

Слайд 10.


Ø  Щоб стати здоровою людиною, потрібні власні зусилля, постійні й значні. Замінити їх нічим не можна. Людина, на щастя, настільки досконала, що повернути здоров'я можна майже завжди. Необхідні зусилля зростають у міру старості й прогресу хвороб.

Слайд 11.



Ø Для здоров'я необхідні чотири умови: фізичні навантаження, обмеження в харчуванні, загартовування, час і вміння відпочивати. І п'ята — щасливе життя! На жаль, без перших чотирьох вона здоров'я не забезпечить...

Слайд 12.


Ø  Природа милостива: достатньо 20-30 хв. фізкультури на день, але такої, щоб задихнутися, спітніти і, щоб пульс почастішав удвічі. Якщо цей час подвоїти, то буде взагалі чудово.

Ø  Потрібно обмежувати себе в їжі. Підтримуйте вагу як мінімум зріст у сантиметрах мінус 100.

Слайд 13.


Ø  Уміти розслаблятися — наука, але до неї потрібен ще й характер. Якби він був!

Ø  Кажуть, що здоров'я — щастя вже саме по собі. Це неправильно: до здоров'я так легко звикнути й перестати його помічати. Однак воно допомагає досягти щастя в родині й роботі.

Слайд 14.


Ø  Ні хвилини не думати про людей, яких ми не любимо.

Ø  Несправедливу критику слід розглядати як прихований комплімент, викликаний заздрістю або ревнощами.

Слайд 15.



Ø  Тільки здорова людина може бути щасливою, якщо вона робить щасливішою іншу людину.

Т р е н е р. Я думаю, що даний матеріал є для вас корисним. Нехай ці поради не покращать ваше здоров’я, але зможуть змінити те, що ще можна змінити.

 

Людина повинна бути оптимістично налаштована. І зараз ми переконаємось, чи оптиміст ви, провівши тестове опитування. Уважно прочитайте запитання, проаналізуйте свої уявлення, думки, поведінку, оберіть той варіант відповіді, який вам найбільше підходить. Додайте отримані результати.

10. Тест «Чи оптиміст Ви?».

Прослухайте інтерпретацію результатів.

 (Самостійна робота, кожному учаснику видається бланк тесту та бланк з відповідями до тесту).

1. День з ранку не склався, Ви:

  • Відмічаю це, але нічого не міняю – 1б
  • По можливості змінюю плани – 3б
  • Зазвичай не замислююсь над цим – 2б

2. Ваші ранкові думки про роботу:

  • Позитивні – 2б
  • Швидше негативні – 1б
  • Ранком ніяких думок про роботу – 3б

3. У пресі Ви у першу чергу читаєте про:

  • Культурні події – 3б
  • Трагічні події – 1б
  • Політичні, ділові новини – 2б

4. День народження, який наближається, наводить Вас на думки:

  • Про незворотність часу – 1б
  • Про веселий вечір – 3б
  • Про турботи – 2б

5. У Вас на вибір декілька фільмів, Ви подивитесь:

  • Легку комедію – 3б
  • Фільм  відомого режисера – 2б
  • Фільм, про який чули схвальні відгуки – 1б

6. Відчуваєте Ви задоволення, дивлячись на себе у дзеркало?

  • Рідко – 1б
  • А як же, треба радіти тому, що є – 3б
  • Перед виходом з дому – так – 2б

7. Як Ви реагуєте на недобру новину, яка не стосується Вас особисто:

  • Думаю, як про інформацію – 2б
  • Мене це не зачіпає – 1б
  • Співчуваю, мене це бентежить – 3б

8. Ви не можете знайти потрібну адресу, Ваші дії:

  • Питаю у перехожих – 3б
  • Продовжую пошук – 1б
  • Щоб такого не трапилось, заздалегідь дивлюся мапу – 2б

9. Зрозумівши, що у Вас щось болить та заважає нормально жити, Ви:

  • Йду до лікаря, потрібно з’ясувати, що трапилось – 2б
  • Вип’ю знеболююче , може пройде – 3б
  • Відкрию довідник і знайду, що ще може бути – 1б

10. На що Ви зважаєте, приймаючи важливе рішення?

  • На себе – 2б
  • На долю – 3б
  • На об’єктивне положення справ – 1б

11. Чи візьмете Ви з собою теплі речі, збираючись літом до Африки?

  • Так, бо там теж може бути прохолодно – 1б
  • Ні, шуба в Африці – це з анекдоту  -3б
  • Пуховик ні, але джинси та кофтинку візьму – 2б

Ви набрали:

18 і менше. Ви завершений песиміст. Мало того, що Ви усе бачите у чорному кольорі, так ще й поширюєте такий настрій. Спілкування з Вами мука для оточуючих. При цьому працювати з Вами добре для справи – Ви завжди точно бачите усі недоліки і слабкі сторони проектів. Ваш супутник життя, або досконалий «пофігіст», або неспинний оптиміст – «середній» людині з Вами не вжитися.

Від 19 до 25б. Ви людина, яка скаже, що налито півстакана води, а не на скільки він повний чи порожній. Іншими словами Ви реаліст, дивитесь на все тверезо. Не літаєте в хмарах, розраховуєте лише на себе. Для кар’єрного  зросту це дуже не погані якості, з якими часто стають керівниками. Хоча колеги можуть звинувачувати. У побуті реаліст майже завжди авторитарний, що зовсім не говорить про деспотичність.

26 і більше. Безумовно Ви оптиміст. Спілкуватися з Вами одне задоволення, завжди підтримаєте.  Віра «у щасливе закінчення» допомагає Вам вистояти в самих складних ситуаціях. Ви не знаєте що таке неможливо, а тому якщо бажаєте доб’єтесь усього. Жити з Вами під одним дахом – все одно, що дихати свіжим повітрям, іноді голова іде обертом, але в цілому один лікувальний ефект.     

 

11. Вправа «Вибір цінностей».

Т р е н е р. Я пропоную зорієнтуватись у системі власних цінностей. На аркуші написано життєві цінності. Виберіть 10 найважливіших для вас та запишіть.

          Активне, сповнене діяльності життя.

          Життєва мудрість.

          Здоров’я.

          Цікава робота.

          Кохання.

          Матеріально забезпечене життя.

          Вірні друзі.

          Суспільне визнання і повага оточення.

          Пізнання та інтелектуальний розвиток.

          Особистий розвиток, фізичне і духовне самовдосконалення.

          Розваги.

          Щасливе сімейне життя.

          Щастя інших: розвиток держави і людства.

          Творча діяльність.

          Упевненість у собі, внутрішня гармонія.

          Терпіння.

          Незалежність.

          Солідність.

          Дружба.

          Відвертість.

          Старанність.

          Неординарність.

          Стриманість.

          Принциповість.

          Відповідальність.

          Гуманізм.

          Краса.

Ø  Із вибраних 10 цінностей виберіть 5.

Ø  Із 5 оберіть 3 найважливіші для вас. Пронумеруйте їх за ступенем важливості. Які це цінності?

Таким чином, ми бачимо, які цінності найбільш важливі. Це… (вчителі зачитують.)

 

 

Слайд 16.


Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Моя життєва мета»(музичний супровід).

Т р е н е р. Важко зосередитись на нових завданнях, якщо вас постійно непокоять тривожні думки, якщо ви напружені, знервовані. Сядьте у зручному положенні. Дихайте спокійно, глибоко. Уявіть, що по вашому тілу розтікається м'яка, тепла хвиля. Розслабляйтесь поступово, у міру того, як хвиля від голови покотиться дедалі нижче, захоплюючи кожен м'яз.

Напруження спадає, настає розслаблення. Нехай хвиля зніме напруження м'язів. Тепер уявіть ситуацію, яка максимально сприяє розслабленню. Відчуйте її до найменших дрібниць. Відчуйте звуки, запахи, дотики. Можливо, це подорож на плоту теплим сонячним днем, або тепла ванна, або прогулянка по лісу після свіжого вранішнього дощу. Яким би не був цей образ, зануртеся в нього.

Тепер ваш дух і тіло готові прийняти програму сьогоднішнього дня. Сплануйте майбутні події, уявіть можливі обставини і себе як головного героя. Ви не будете стурбовані. Ви отримаєте від цього задоволення. Ви впораєтеся з цим. Такою є інструкція, яку ви даєте собі. Відчуйте радість від свого гарного настрою.

Рахуючи від 10 до 1, спершу вийдіть зі стану релаксації, ви усвідомите, як приємно бути самим собою і володіти своїми думками. Повірте, це відчуття стане постійним.

Ви стали на шлях для того, щоб почуватися сильною та врівноваженою особистістю.

Запам’ятайте цей стан — він даватиме вам енергію, силу.

 

 

12. Зворотній зв’язок.

       - Вправа «Очікувані результати»

Ø  Чи здійснилися ваші очікування?

 

Т р е н е р. Хотілося б сказати: я – щаслива людина. І ви теж. Ми з вами красиві, відносно здорові, розумні, добрі люди. Ми маємо свою мету, до якої прямуємо.

Кожен з нас щасливий тому, що…

Слайд 18.

Ø  Сьогодні вранці прокинувся здоровим, отже, щасливіший за 1 млн людей на цій планеті, які не доживуть до наступного тижня.

Слайд 19.



Ø  Ніколи не переживав ув'язнення, агонію катування або голод — кожен з нас, щасливіший, ніж 500 млн осіб у цьому світі.     

Слайд 20.


Ø  Може піти до церкви без страху й загрози ув'язнення або смерті, отже,  щасливіший, ніж 300 млн осіб у світі.  

Слайд 21.



Ø  У  холодильнику є їжа, кожен з нас одягнений, має дах над головою і постіль — отже, багатший за 75 % людей, які цього позбавлені. 

Слайд 22.



Ø   Якщо ви читаєте це, то ви не належите до тих 2 млрд, які не вміють читати. 

Слайд 23.



Ø  Кожен з нас може щодня бачити, чути й обіймати своїх рідних, а хтось такої можливості не має.

 

Якщо подивитися на світ і на свої проблеми з такої точки зору, стає зрозумілим, що ми – щасливі люди, просто не завжди вміємо помічати й цінувати те, що в нас є.

 

Слайд 23.


       Саморефлексія.

Ø  Висловіться одним реченням, обираючи початок фрази з екрана на дошці.

 

Слайд 24.


13. Прощання.

      Усі стають у коло, беруться за руки і висловлюють побажання один одному: «Я бажаю…»

Висновок.

Прислухайтесь до законів Природи. Здоров’я − це великий дар. Пізнавайте себе в чистоті та розумі, роблячи добрі справи. Тримайте свої думки, слова, емоції в спокійному і доброму стані. Живіть без насилля над собою і іншими. Не зовіть зависть, ненависть, образу в свій дім. Бережіть своє здоров’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

        

   

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1.           Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. - Х.: Вид. Група «Основа», 2009. – 159.

2.           Деркач О.О. Педагогіка творчості: Арт-терапія та казкотерапія на допомогу вчителю, вихователю, практичному психологу: Навчально-методичний посібник. – Вінниця,  ВДПУ, 2009. – 88.

3. Мешко Г., Мешко О. Професійне здоров’я педагога як об’єкт діяльності шкільної психологічної служби. //Психолог, №36 (276), вересень, 2007. - с. 7-9.

4. Мусатенко Н. Профілактика професійного згорання. Семінар-тренінг для педагогічних працівників. // Психолог, №40 (328), жовтень, 2008. - с.11-12.

5.           Назарчук Н. Психічне здоров’я педагога // Психолог.- 2006. - № 31-32.

6. Психологічна діагностика та психопрофілактика здоров’я педагога: тренінг-курс. // За ред. Назарук Н.В. -       Івано-Франківськ.: ОІППО, 2006. - с.104.

7. Робота психолога з педколективом. Упорядник. Гончаренко Г. - К: Вид. дім «Шкільний світ»: Вид. Галіцина Л., 2005. - с.120. - (Б-ка «Шкільного світу»).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Урок української мови (5 клас). ФРАЗЕОЛОГІЗМИ. ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ

Комплексні завдання для учнів 5 – 11 класів із використанням здоров’язбережувальних технологій на уроках української мови