Як спілкуватися результативно (Тренінгове заняття для учнів 7 – 8 класів)
Мета: розвивати навички слухання, ефективного спілкування, навчити різномані-тних прийомів вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування.
Обладнання: плакати, пам’ятка учням «Для успішного спілкування потрібно...»; цукерки, клубок ниток, клейкий папір, маркери.
Час проведення: 50 хв.
Орієнтовний план:
1. Вступ (2 хв.)
2. Правила
роботи групи (2 хв.)
3. Вправа «Клубочок» (5 хв.)
4. Вправа «Мої
очікування» (4 хв.)
5. Інформаційне
повідомлення (3 хв.)
6. Вправа
«Допомагає – заважає» (4 хв.)
7. Вправа
«Компліменти». Робота в парах (5 хв.)
8. Вправа
«Поговоримо?» Робота в парах (10 хв.)
9. Інформаційне
повідомлення (5 хв.)
10. Вправа
«Зіпсований телевізор» (5 хв.)
11. Підсумок.
Вправа «Піраміда почуттів»(як підбиття підсумків заняття) (5 хв.)
Хід
заняття
Тренер 1. Вступ.
Ми сьогодні
зібралися для того, щоб краще пізнати себе і своїх
друзів і
налагодити взаємини у вашому класі. Для цього сядьте у велике коло (по-
редині стоїть
стіл). Я хочу зачитати вам слова, прикріплені на дошці, вдумайтесь в них.
Я – особистість, ти –
особистість. Я – важлива людина і ти – важлива
людина. Я хочу, щоб мене
вислухали, і ти заслуговуєш на те, щоб бу-
ти вислуханим.
Мартін Бубер
Тренер 2.
Правила роботи групи.
Кожний тренінг починається з певних правил, і
ми теж у житті дотримуємося певних правил.
Запитання: «Для
чого в нашому житті є різні правила?» (Після відповідей учасників він пропонує
прийняти правила роботи в групі, які записують на плакаті «Правила роботи
тренінгу».)
Правила
тренінгу
(орієнтовані)
Ø не
запізнюватися;
Ø говорити
по черзі;
Ø бути
активним;
Ø кожна
думка має право на існування;
Ø бути
доброзичливим;
Ø не
насміхатись;
Ø вміти
слухати і чути;
Ø бути
толерантним.
Тренер 1. Вправа «Клубочок».
Мета: розвивати в учнів уміння самопрезентації.
Ви сидите в одному колі. У кожного з вас є
нагода повідомити про себе. Можливо, хтось захоче розповісти про себе, свою
домашню тваринку чи про свої захоплення, мрії. У вас є 1 хв. На роздуми.
Хід
вправи
Отже, у мене в руках клубочок. Я його тримаю
в руках і розповідаю про себе. «Мене звати (називає своє ім’я). Я дуже люблю
подорожувати (затискаю вільний кінець нитки міцно в руці). Мені подобається
спілкуватися з людьми. У мене багато товаришів… (після того, як усе розповів
про себе, передаю клубочок далі, навпроти).
Тренер 1
(передає клубочок і звертається до учасника навпроти).
Якщо хочеш, ти
можеш назвати своє ім’я та щось повідомити про себе. Якщо ти нічого не хочеш
казати, то просто назвися, візьми в руки ниточку,
А клубочок передай своєму товаришу, який
сидить навпроти.
(Кожний останній
учасник розповість про себе, він розповідає все, що пам’ятає про свого
попереднього товариша. Тобто клубочок рухається у зворотньому напрямку, і кожен
учасник розповідає про свого колегу все, що він запам’ятав з його розповіді.
Таким чином клубочок потрапляє до учасника (тренера 1).
Тренер 1.
Бачите, скільки нового ви дізналися про своїх товаришів. Чиї розповіді
найбільше зацікавили вас? Хто здається найбільш таємничим?
Тренер 2. Вправа
«Мої очікування».
Ми з вами познайомилися ближче. І ви, мабуть,
ще не всі впоралися з хвилюванням. Когось наші незвичайні вправи дивують,
Спробуймо поділитися своїми думками. Для цього я роздам вам аркуші липкого
паперу (стікери у вигляді корабликів). Ви маєте 3 хв., щоб записати свої
очікування стосовно нашого заняття. Далі треба вийти і закріпити свої аркуші.
(Діти
прикріплюють свої аркуші на заздалегідь підготовлений ватман. Обговорення.)
Тренер 1.
Інформаційне повідомлення.
Сьогодні ми з вами поведемо розмову про
спілкування, про сенс спілкування в житті людей.
Що таке спілкування? Спілкування – це обмін
інформацією, це зв'язок між людьми, під час якого виникає контакт. Спілкування
потрібне людині. Вона спілкується з людьми, з тваринами, телефоном, за допомогою
листів, телеграм, Інтернету. Таке спілкування є непрямим.
А коли люди бачать одне одного і розмовляють,
то таке спілкування є прямим.
Спілкуючись, ми не замислюємося, що під час
спілкування сприймаємо людину, взаємодію з нею за допомогою слів, міміки,
жестів.
Мова речення розвивається за допомогою і під
впливом спілкування з дорослими. Мова розвивається поступово і процес її
розвитку складається з кількох етапів:
1-й – підготовчий (немовля слухає звуки,
слова);
2-й - дошкільний вік (відбувається розвиток
усної розмовної мови);
3-й – навчання в школі.
Можна навести багато прикладів, коли людина
не спілкуючись не розмовляє (наприклад, Мауглі).
Тренер 2. Вправа
«Допомагає – заважає».
Отже, спілкування людині вкрай потрібне. А
тепер подумаймо, що нам допомагає, а що заважає у спілкуванні. Для цього я вам
роздам аркуші рожевого кольору, на яких запишете, що вам допомагає у
спілкуванні. На блакитних аркушах зазначте, що вам заважає у спілкуванні. На
підготовку ви маєте 3 хв.
|
Допомагає |
Заважає |
|
Тиша |
Коли кричать,
гамірно |
|
Цікава
інформація |
Не цікаво |
|
Коли тебе
слухають |
Кепський
настрій |
|
Спільний
інтерес |
Думаю про своє |
|
Усмішка |
Не подобається
співрозмовник |
Тренер 1. Вправа
«Компліменти». Робота в парах.
Компліменти – це приємне схвалене зауваження
на чиюсь адресу. Чи часто ви чуєте компліменти стосовно себе? Подумайте, чи є у
вас привід похвалити товаришів, знайти хороші слова для кожного з них? Кажуть,
один французький письменник сердито зауважив у колі друзів: «Якщо одним словом
ти можеш ощасливити людину, яким же негідником треба бути, щоб цього слова не
сказати!»
Різкувато, але
правильно. Отже, спробуймо!
Хід
вправи
На столі лежать цукерки. Ви берете їх в руки
і даєте тому, для кого підготували компліменти. (Говорить компліменти і учасник,
для якого підготовлений комплімент.)
Тренер 2. Вправа
«Поговоримо?» Робота в парах.
Мета: зняття
комунікативного бар’єра; навчитися говорити одночасно (не слухати свого
партнера і висловлювати свою думку).
Учасники об’єднуються в пари.
Одночасно, у формі монологу ви починаєте
спочатку лаяти одне одного (1хв.), потім
за командою тренера – хвалити себе (1хв.), далі – хвалити співрозмовника
(1хв.). Цю вправу краще виконувати стоячи. Намагайтесь не слухати того, що каже
вам ваш співрозмовник, зосередьтеся на собі і своїх відчуттях. Саме їх ми
обговоримо наприкінці.
Обговорення: які виникали відчуття? Чи легко
було виконати завдання? Що найприємніше: лаяти, хвалити себе чи хвалити
співрозмовника?
Тренер 1.
Інформаційне повідомлення.
Факт перекручування і втрати інформації
доведений багатьма психологами, журналістами. Причини цього різні:
Ø людина,
як правило, не може передати інформацію без перекручування;
Ø переведення
думки в слова (30 % інформації губиться);
Ø словниковий
запас, культура людини;
Ø складна інформація,
неуважність людини;
Ø індивідуальні
особливості людини (сором’язливість, скромність, прихованість);
Ø бар’єр
негативних емоцій;
Ø бар’єр
установки.
Тренер 2. Вправа
«Зіпсований телевізор».
Мета:
демонстрація особливостей втрати інформації і передачі слухів; зняття
напруження.
Група сідає в коло. Усі заплющують очі.
Першому учасникові тренер на вухо каже будь-яке, яке той має показати без слів
своєму сусідові. Очі учасники розплющують по черзі.
Починаючи з останнього, з’ясовується, хто що
зрозумів. Гру можна повторити кілька разів, загадуючи новому учасникові вже
інший предмет.
Обговорення: чому виникли труднощі? Що можна
зробити, щоб уникнути перекручення інформації?
Тренер 1. Підсумок.
Вправа «Піраміда почуттів»(як підбиття підсумків заняття).
Учасники висловлюють свої думки, що вони
нового дізналися; відпрацювання навичок рефлексії.
Хід
вправи
Кожен з учасників виходить на середину
кімнати, простягає руку вперед зі словами: «Сьогодні я дізнався… Наступний
учасник кладе свою долоню на долоню попереднього. Таким чином «вибудовується»
піраміда почуттів.
Кожному учаснику роздаються пам’ятки:
1. Виявляти
щирий інтерес до інших. Бути радником, вивчаючи індивідуальні особливості людей
завжди і всюди. Намагайся зрозуміти людей, подивитися на світ їхніми очима.
Бути уважним до людей.
2. Не
принижувати самооцінку іншого. Пам’ятати, що піклування про самооцінку іншого –
найкращий спосіб піклування про власну! Не звинувачувати, не критикувати, не
спробувавши зрозуміти іншу людину. Не хвалитися, не демонструвати байдужість до
когось, а навпаки, дати їй змогу відчути перевагу над вами, виявляти в комусь
гарні риси характеру, хвалити людину.
3. Бути уважним
слухачем. Заохочувати інших розповідати про себе, вести розмову довкола
інтересів співрозмовника.
4. Посміхатися.
Використана література:
1. Максимова Н. Ю., Мілютіна К.
Л., Піскун В. М. Життя та здоров’я. Валеологія: Посібник для вчителя. – К.,
1998.
2. Макманов С. И., Хрящева Н. Ю. Психогимнастика в
тренинге.- СПБ, 1993.
3. Пиз А. Язык телосложений. – Новгород, 2004.
4. Прутченков А. С. Социально – психологический тренинг в
школе. – М., 2001.
5. Супутник класного керівника. 5 – 9 класи/ упоряд. І.
М. Рибальченко.- Вид. група «Основа», 2009.
6. Талан І. Мистецтво говорити. –
К., 1986.
7. Туріщева Л. В. Класні години.
7 – 11 класи. Психологія в практиці класного керівника – Х.: Вид. група
«Основа», 2008.

Коментарі
Дописати коментар