Урок української літератури (8 клас). Володимир Сосюра. «Любіть Україну!». Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну!». ТЛ: громадянська лірика
Тема. Володимир Сосюра. «Любіть Україну!». Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну!». ТЛ: громадянська лірика
Мета: ознайомити
учнів із життям і творчістю поета, допомогти дітям глибше усвідомити ідейно –
художні особливості, красу поезії В. Сосюри, поглибити поняття про види лірики;
розвивати образне та критичне мислення, навички виразного читання ліричних
творів, їхнього коментування, аналізу, уміння висловлювати свої почуття та
враження; виховувати почуття патріотизму, активну громадянську позицію.
Теорія
літератури: громадянська лірика.
Обладнання:
портрет В.Сосюри,
набір пісень про Україну, тексти творів письменника.
Тип
уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I.
Організаційний момент.
II.
Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
Ø Як ви ставитися до поезії?
Ø Що ви відчуваєте, коли читаєте красивий вірш?
III.
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
IV.
Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя.
Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній
темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у
вірності рідній землі. Саме
за незгасну любов до України неповторному Володьці судилося зазнати найбільше прикрощів, але жодні
приписи чи й навіть вироки
не змусили його відректися від найдорожчого.
Робота з
підручником.
Опрацювання учнями біографії В. Сосюри (с.82 -85).
Перегляд і
прослуховування відеозапису виразного читання вірша
В. Сосюри «Любіть Україну!».
Словникова робота, обмін враженнями про прочитане.
Бесіда.
Ø Що
вкладається у вірші В. Сосюри в поняття «батьківщина»? Яке значення має
батьківщина для кожної людини?
Ø Коли
написано вірш «Любіть Україну!»? Що
спонукало поета до цього?
Ø Як у вірші В. Сосюра характеризує Україну? Про що це
говорить?
Ø Яким чином закликає автор висловлювати свою любов?
Ø Чому автор обрав для повтору на початку багатьох
рядків саме речення «Любіть Україну»?
Ø До кого насамперед звертається В. Сосюра, спонукаючи
до патріотичних почуттів, наполегливо закликаючи любити Україну?
Ø З якої причини поет показує індустріальну Україну,
її могутню промисловість? Підтвердіть рядками вірша свою думку.
Ø Чим
необхідно довести свою любов до рідного краю?
Ø Якою
В.Сосюра зображує Україну? Чим вона нагадує людину?
Ø У чому, на вашу думку, полягає патріотизм вірша?
Ø Чим вразив
вас даний вірш?
Ø Яким чином
ви можете довести свою любов до рідного краю?
Коментар учителя.
Патріотичний
вірш «Любіть Україну!» у 1951р. став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі.
В.Сосюру знову перестають друкувати,
він живе під прямою загрозою арешту, яка зникає тільки зі смертю Сталіна 1953 року. Вірш уперше був опублікований у
«Київській правді» та «Літературній газеті».
Тема:
зображення
поетичного образу України, її краси і величі.
Ідея:
возвеличення
палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна
думка:
тільки любов кожного з нас зробить нашу Батьківщину сильною, могутньою,
процвітаючою, а нас — щасливими.
Жанр:
громадянська
лірика.
Ідейний зміст твору.
Вірш В.
Сосюри «Любіть Україну!» — звертання до всіх і до кожного з нас, починається
він словом «любіть», на яке падає основний логічний
наголос. Далі йде означення-порівняння — як любити: «як сонце», «як вітер»,
тобто безкорисливо, не вимагаючи нічого
взамін. Україна для ліричного героя — як мати, як наречена, і слова «в годину
щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди» співзвучні з тими, які
зазвичай говорять молодятам при укладанні шлюбу. В. Сосюра створив ліричний образ «вишневої України», із мовою «солов'їною». Людина без батьківщини — ніщо, порох, який легко
розвіюється вітром. Автор виступає за дієву любов — і словом, і душею
(серцем), «і всіми своїми ділами».
Поет змальовує Україну, як «в світі єдину, одну», в зірках, у
квітці, в пташині, у хвилях
Дніпра — в тому вічному й нетлінному, що прийшло до нас крізь віки. Україні всміхається сонце, миготять
зорі, шумлять верби над ставами. Згадує й легендарну «неопалиму купину», «що горить — не згора», і воєнні
та трудові будні, що пробивають шлях «до весен і світлих, і щирих».
Далі — конкретне звертання до юнака (це
молодість, майбутнє!) із закликом віддати всю свою любов Батьківщині. Звертається
ліричний герой (що зливається з образом автора) і до дівчини любити рідний край, бо
дівчина, жінка, мати — берегиня роду, і без їхньої любові, високої духовності
неможливе життя. Поет
у творі звертається до всіх узагалі і до кожного зокрема. Поетове
слово звучить щиро.
Палким закликом-заповітом
завершується патріотична поезія В. Сосюри:
Всім
серцем любіть Україну свою—
І
вічні ми будемо з нею.
Вірш утверджує основну
думку: тільки любов кожного з нас зробить нашу Батьківщину сильною, могутньою,
процвітаючою, а нас — щасливими.
Робота в групах. (Об’єднання учнів у дві групи.)
1 група.
Завдання.
Ø
Дослідіть, у чому
виявляється любов письменника до України («Любіть Україну!»), наведіть переконливі
аргументи, посилаючись на зміст поезії.
Ø
Виписати епітети.
2 група.
Завдання.
Ø З якою метою поет виводить образи молодого покоління
– юнака і дівчини? Чому саме на них покладає надії в справі збереження
Української держави?
Ø Виписати порівняння.
Вправа «Мозковий штурм».
Ø Якою В. Сосюра зображує Україну?
Україна – вишнева;
красива;
мова
солов’їна;
в світі
єдина одна;
очі її
ніжно карі;
як та купина, що горить — не згора.
Робота із словником літературознавчих
термінів.
Громадянська лірика – розкриває
суспільно – національні питання й почуття; у громадянській ліриці можна
виділити суспільно – політичну й патріотичну.
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.
Робота з підручником.
Опрацювання
учнями рубрики «Мистецькі діалоги» (с.87): розглянути репродукцію картини Інни
Федосенко і Яни Давиденко із серії «Пам’яті Героїв Майдану». На основі змісту
цього художнього полотна спростувати або довести твердження , що під час
Революції гідності патріотами України виявляли себе насамперед ті, хто не на
словах, а на ділі любив Україну.
VI.
Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Любіть
Україну!» напам’ять, уміти його аналізувати, висловлювати свої думки та
почуття.
VII.
Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон».
Ø Вірш В. Сосюри «Любіть Україну!» є актуальним і
донині, тому що…

Коментарі
Дописати коментар