Формування комунікативної компетентності педагога (Тренінгове заняття для вчителів)
Чортківська загальноосвітня школа
I – III ступенів № 5
Формування комунікативної
компетентності педагога
(ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ
ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ)
Підготувала: вчитель Сомова У. І.
Тема. Формування комунікативної компетентності педагога.
Мета: ознайомити педагогів з основними компонентами тренінгу, поняттям
«компетентність», вказати на групи компетентності, зокрема на комунікативну;
розвивати навички партнерських стосунків, рефлексивні навички, уміння короткої
само презентації, працювати в команді, формувати навички ефективної взаємодії,
сприяти самопізнанню особистісних рис й усвідомленню унікальності особистості
кожної людини, удосконалювати свої комунікативні навички; виховувати
толерантність, позитивне ставлення до себе і до життя.
Обладнання і матеріали: презентація, роздавальний матеріал.
Орієнтовний план:
1. Привітання, знайомство учасників.
2. Інформаційне повідомлення «Що таке тренінг».
3. Оголошення теми та мети тренінгу.
4. Стартове завдання.
5. Повідомлення тренера (презентація) «Компетентність педагога XXI століття».
6. Розповідь для активізації уваги «Історія про рай і пекло».
7. Робота в групах. Вправа «Знайди пару».
8. Вправа «Підбери узгоджене означення».
9. Тест «Діагностика домінантного стилю спілкування».
10.Зворотній зв’язок.
11.Прощання.
Хід роботи
Вступне слово тренера. Учитель не повинен іти попереду, ведучи
за собою дітей, не повинен іти позаду, увесь час підштовхуючи їх, — він повинен
бути весь час поряд і спільно розв'язувати всі проблеми, що виникають у
навчальному процесі. А щоб розв'язувати всі проблеми, необхідно самому
досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель
не повинен стояти на місці, а має весь час удосконалюватися.
Компетентний учитель – компетентний учень.
Слайд 1.
1. Привітання учасників.
v Вправа «Знайомство»
Кожен із учасників по
черзі називає своє ім’я і повторює: «В людях я найбільше ціную…»
v Вправа «Правила»
Тренер звертається до групи з питанням: «Для
чого в нашому житті існують різні правила?». Правила потрібні для створення такої обстановки,
щоб кожен учасник:
• міг відкрито висловлюватися і виражати
свої почуття і погляди;
• не боявся стати об’єктом глузувань і
критики;
• був упевнений у тім, що все особисте, що
обговорюється на занятті, не вийде за межі групи;
• одержував інформацію сам і не заважав
одержувати її іншим.
Правила:
• бути позитивними;
• говорити по черзі;
• бути активними;
• слухати і чути кожного;
• толерантно ставитись одне до одного;
• забезпечувати конфіденційність;
• діяти за принципом «тут і зараз»;
• користуватися «правилом руки».
2. Інформаційне повідомлення
«Що таке тренінг».
Слово «тренінг» походить від англійського to
train — «учити», «тренувати».
Тренінг — це
запланований процес, призначений для надання знань, удосконалювання наявних
навичок і одержання нових на основі власного досвіду з метою зміни поведінки.
Простіше кажучи, тренінг — це:
• ефективна форма роботи для засвоєння
знань;
• інструмент для формування умінь і навичок;
• спілкування в
довірливій атмосфері і неформальній обстановці; пізнання себе і
навколишнього світу.
Специфічні риси тренінгу:
• дотримання визначених принципів групової
роботи;
• певна просторова організація (найчастіше —
робота в зручному ізольованому приміщенні, де учасники більшу частину часу сидять у колі);
• використання активних та інтерактивних
методів роботи;
• використання
особистого досвіду і знань учасників.
Слайд 2.
v Вправа «Очікувані результати»
Т р е н е р. Перш ніж ми почнемо працювати,
потрібно визначити мету нашого семінарського заняття, тобто очікуваний результат, якого ми
сподіваємося досягти наприкінці проведення тренінгу. Одну людину
попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої
вона не в змозі дістати. Зробили відмітку і поставили нове завдання: її
попросили дістатися полички, що знаходилася вище місця, до якого людина дотяглася раніше.
Через деякий час, докладаючи великих зусиль,
вона змогла це зробити. Потім ціль змінилася: цього разу потрібно було повісити
капелюх на гачок, що був розташований вище полички,
але й з цим завданням людина впоралася. Ця проста фізична
метафора наочно демонструє ефект постановки мети. Отже, мета нашого заняття (на слайді).
Учасникам
пропонується записати (на шишках), чого саме вони очікують від
тренінгу. Свої записи розміщують на ялинці.
4. Стартове завдання.
Вправа «Мозковий штурм».
v Вправа «Підбери синонім».
Ø Підібрати синоніми до слова
«компетентність».
А тепер давайте звіримо свої відповіді із відповідями на екрані.
Слайд 3.
Слайд 4, 5.
5. Повідомлення тренера
(презентація) «Компетентність педагога XXI століття».
6. Розповідь для активізації уваги «Історія про рай і пекло».
Якось один іудейський мудрець звернувся до
Господа з проханням показати йому рай та пекло. Господь погодився і відвів
мудреця до великої кімнати. Посеред неї стояв величезний казан з їжею, а
навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Люди страждали, бо не могли поїсти, хоча в руках
у них були ложки. Але ручки цих ложок були дуже довгі — довші за руки. «Так, це справді пекло», — сказав мудрець. Тоді Господь відвів мудреця до
іншої кімнати, що була точнісінько така, як перша. Посеред
цієї кімнати стояв такий самий
казан з їжею, а люди, які були в кімнаті,
тримали точнісінько такі самі ложки. Але люди ці були ситими, щасливими й веселими, бо
годували одне одного. «Так це ж рай!» — вигукнув мудрець.
Питання для обговорення:
Ø
Що
відрізняло людей в одній кімнаті від тих, що були в іншій?
Ø Що допомогло людям у раю бути щасливими?
7. Робота в групах.
v Вправа «Знайди пару».
(Учасники об’єднуються в групи за
кольоровими стікерами (на них вказані самостійні і службові частини мови).
Кожна група отримує завдання, вивчає його.
1 група отримує приклади фразеологічних зворотів.
2 група – тлумачення їх.
Питання для обговорення:
Ø Чи важко вам було виконувати вправу?
Ø Що допомогло вам у цьому?
Руханка
8. Вправа «Підбери узгоджене
означення».
(Тренер кидає м’ячик одному із
учасників тренінгу зі словами «Вчитель…», той бере м’ячик, відповідає,
наприклад: «Розумний» і з тим самим словом «Вчитель…» кидає до іншого
учасника.)
9. Тест «Діагностика
домінантного стилю спілкування».
Т р е н е р. У нас вийшла ефективна комунікативна взаємодія, оскільки ми
наділили себе прекрасними рисами, які є або мають бути у вчителя, давайте
дізнаємось, який стиль спілкування властивий кожному з нас, бо саме від цього
залежить стиль керівництва учнями. З’ясуємо це за допомогою тесту.
Уважно прочитайте запитання,
проаналізуйте свої уявлення, думки, поведінку, оберіть той варіант відповіді,
який вам найбільше підходить. Поставте відмітку навпроти обраного вами варіанта
відповіді. ……….
Додайте отримані результати.
Прослухайте інтерпретацію результатів.
Слайд 6.
Питання для обговорення
Ø Який стиль керівництва найбільш
ефективний?
Ø Чому?
Т р е н е р. Не існує унікального стилю, кожний
учитель виробляє свій, індивідуальний, що поєднує в собі елементи кожного стилю
педагогічного спілкування.
Слайд 7.
Індивідуальний стиль діяльності вчителя – сукупність загальних та
індивідуальних способів роботи, що дозволяють максимально використовувати цінні
риси людини й компенсувати її недоліки.
Слайд 8.
До стилю належать:
- здібності;
- загальні
риси особистості;
- кваліфікація;
- спрямованість
особистості;
- індивідуально
– психологічні риси: темперамент, характер.
Розмаїтість застосовуваних учителем на уроці методів навчання робить його
творчим і дозволяє багатопланово впливати на учня.
Слайд 9.
|
Лекція |
5% |
|
Читання |
10% |
|
Аудіовізуальні засоби |
20% |
|
Наочні приладдя |
30% |
|
Обговорення у групах |
50% |
|
Навчання практикою дії |
70% |
|
Виступ учня у ролі вчителя |
90% |
Слайд 10.
Оздоровлювальна вправа.
Релаксація «Прекрасна квітка» (музичний супровід).
Т р е н е р. Сядьте у зручному положенні. Дихайте спокійно, глибоко.Спробуйте уявити,
що ви — прекрасна квітка...
Ви — прекрасна
квітка і ростете назустріч сонцю...
Ви — прекрасна
квітка...
Почувайтесь
квіткою: відчуйте своє стебло, листя.
Ви — прекрасна
квітка. Ви ростете назустріч сонцю...
Відчуйте, як ваше
листя ворушиться під подихом вітру.
Відчуйте, як на
ваше листя падають промені сонячного світла.
Відчуйте, як у
вашому листі енергія сонця перетворюється на енергію життя.
Відчуйте, як
енергія життя розтікається листям, стеблом, потрапляє в коріння.
Відчуйте свої
корені. Які у вас корені? Якої глибини сягають ваші корені? На яку ширину вони
проростають?
Відчуйте кінчики
своїх корінців: якого вони кольору?
Відчуйте, як вони
розсувають грудки землі, продовжуючи рости.
Відчуйте, як ваші
корені вбирають вологу, мінеральні елементи, поживні речовини.
Відчуйте силу і
енергію землі. Відчуйте, як енергія, поживні речовини підіймаються по коренях,
по жилах — у стебло, в листя.
Ви — прекрасна квітка...
Відчуйте, як
усередині поєдналися енергія землі, повітря, сонця. Відчуйте те місце в тілі,
де енергія землі поєднується з енергією неба.
Відчуйте це місце в собі.
Запам’ятайте цей стан — він
даватиме вам енергію, силу.
10. Зворотній зв’язок.
v Вправа «Очікувані результати»
Ø Чи здійснилися ваші очікування? Якщо ваші
очікування здійснилися, то розмістіть у центрі шишки смайлик.
Слайд 11.
Саморефлексія.
Ø Висловіться одним реченням, обираючи
початок фрази з екрана на дошці.
v
Вправа «Усмішка».
У цій скриньці
лежить один із найважливіших засобів, необхідних людині для спілкування.
Відгадайте, що це. Ось декілька підказок:
- вона збагачує тих, хто її отримує, не
збіднює тих, хто дарує;
- вона нічого не коштує, але багато
дає;
- вона триває мить, а в пам’яті
залишається інколи назавжди;
- вона приносить щастя в дім;
- її не можна купити, позичити;
- це те, без чого вихована людина не
може обійтись.
Першому, хто
відгадає загадку, тренер дарує аплікацію усмішки.
11. Прощання.
Усі стають у коло, беруться за
руки і висловлюють побажання один одному: «Я бажаю…»
Список використаних джерел
1. Баранова
Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. - Х.: Вид. Група
«Основа», 2009. – 159.
2. Деркач
О.О. Педагогіка творчості: Арт-терапія та казкотерапія на допомогу вчителю,
вихователю, практичному психологу: Навчально-методичний посібник. –
Вінниця, ВДПУ, 2009. – 88.
3. Мешко Г., Мешко О. Професійне здоров’я педагога
як об’єкт діяльності шкільної психологічної служби. //Психолог, №36 (276),
вересень, 2007. - с. 7-9.
4. Мусатенко Н. Профілактика професійного
згорання. Семінар-тренінг для педагогічних працівників. // Психолог, №40 (328),
жовтень, 2008. - с.11-12.
5. Назарчук
Н. Психічне здоров’я педагога // Психолог.- 2006. - № 31-32.
6. Психологічна діагностика та психопрофілактика
здоров’я педагога: тренінг-курс. // За ред. Назарук Н.В. - Івано-Франківськ.: ОІППО, 2006. - с.104.
7. Робота психолога з педколективом. Упорядник.
Гончаренко Г. - К: Вид. дім «Шкільний світ»: Вид. Галіцина Л., 2005. - с.120. -
(Б-ка «Шкільного світу»).













Коментарі
Дописати коментар